Nieuw bij Seneca

Als u nog onbekend bent met Seneca, dan bent u hier aan het juiste adres.

Voor het vernieuwde maatschappijwetenschappenprogramma (gebaseerd op het rapport Schnabel II) dat vanaf schooljaar 2017/2018 wordt gebruikt, ontwikkelde Seneca een lesmethode. Deze sluit volledig aan bij de nieuwe eindtermen en concept-contextbenadering. De onderstaande YouTube afspeellijst bevat allerlei video’s waardoor u Seneca beter kunt leren kennen. De eerste twee video’s gaan over het vak maatschappijwetenschappen, daarna gaat het over verschillende aspecten van de methode Seneca.

Hieronder staan vragen die veel docenten hebben (gehad) en ook aan ons stellen, met de antwoorden erbij. Kijk ook eens op de methodenpagina van Seneca, waar u onder andere bladerbare voorbeelden van les- en opdrachtenboeken kunt vinden. Blijven er nog vragen onbeantwoord? Neem dan contact met ons op. Om op te hoogte te blijven van ontwikkelingen bij maatschappijwetenschappen, is het handig om u te abonneren op de MW Nieuwsflits. 

  • Wat kan ik allemaal bestellen voor maatschappijwetenschappen? In dit  advies staat precies wat passend is bij uw situatie: havo, vwo, digitaal, et cetera. Inclusief ISBN en prijzen.
  • Waar vind ik gewoon het overzicht van ISBN nummers en prijzen? In onze catalogus ziet u het complete overzicht.
  • Waarom kiest Seneca niet voor een didactiek waarin de syllabus domein voor domein wordt gevolgd? Omdat dit ten eerste niet het doel is van de concept-context benadering. Ten tweede heeft de praktijk van de pilot docenten die met Seneca werken bewezen dat slaafs de syllabus volgen niet werkt. Tot slot zitten de examens ook zo niet in elkaar. De Seneca methode traint leerlingen stap-voor-stap op een aantrekkelijke manier zodat ze het eindexamenprogramma in de vingers krijgen. Uiteraard komen de domeinen en hoofdconcepten wel terug in de methode. Beluister hierover de auteurs zelf.
  • Moeten de opdrachtenboeken elk jaar worden vervangen? Nee, zeker niet. Het zijn geen werkboeken, maar verhuurbare boeken in kleur. De leerlingen dienen dus een schriftje te hebben naast het opdrachtenboek. Voordelen zijn dat de opdrachtenboeken kosten per jaar relatief laag voor een zeer fraai boek en dat u als docent niet elk jaar andere opdrachten hoeft te bestuderen of in te plannen. Opdrachten horen immers tijdloos te zijn, terwijl uzelf de actualiteit in de les introduceert. Een weg te gooien werkboek loopt ook altijd minimaal een half jaar achter. Voor leerlingen is dat een eeuwigheid. Overigens is Seneca in contact met NieuwsInDeKlas waarmee we hopen actuele opdrachten op regelmatige basis te kunnen aanbieden.
  • Moeten leerlingen alle delen in het examenjaar nog in bezit hebben of volstaat alleen het laatste deel? Alleen het laatste deel volstaat. Daarin staan alle verplichte contexten. De kernconcepten worden in havo4 en in vwo4+5 volledig behandeld. We adviseren wel om de leerhulp voor uw leerlingen te kopen: een handig overzicht van alle definities van de kernconcepten, vergelijkbaar, maar compacter en duurzamer dan SLO’s placemat (€1,75).
  • De oude methode had 750 pagina’s inclusief opdrachten. Het vwo lesboek deel 1 is wat aan de dunne kant. Hoe zit dat bij Seneca? De Seneca vwo lesboeken zullen 100-180 pagina’s per deel bevatten en de opdrachtenboeken zullen iets dikker zijn. Dus in totaal ongeveer 600-800 pagina’s. De havo methode kent twee lesboeken met in totaal ongeveer 300 pagina’s tekst en beelden en daarnaast nog twee opdrachtenboeken. In totaal zo’n 600 pagina’s.
  • De teksten in het vwo lesboek zijn kort en kernachtig. Is dat wel een uitdaging voor vwo leerlingen? Een leertekst uit het lesboek moet geen obstakel zijn bij het leren. De uitdaging zit in de opdrachten. Per hoofdstuk zijn er minimaal 20 opdrachten die o.a. variëren qua moeilijkheidsgraad zodat u kunt differentiëren per groep of leerling. Na elke paragraaf nemen bronnen en opdrachten qua  transferafstand en moeilijkheidsgraad toe. Binnenkort volgen enkele voorbeelden. Op de hoogte blijven kan via de nieuwsbrief.
  • Is aanschaf van de digitale methode een vereiste om toegang te krijgen tot de Online Portal? Nee, de Portal wordt een gratis website voor leerlingen die meer willen weten over onderwerpen die in het lesboek staan, bijvoorbeeld voor een (profiel)werkstuk.
  • Ik wil graag boeken en digitale middelen, maar beide aanschaffen vindt schoolleiding te prijzig.Na overleg met Iddink en Van Dijk kunnen we het volgende bieden: als u zowel lesboek als opdrachtenboek via hen koopt of huurt, krijgt u korting op de digitale methode. Die moet dan via de webshop van de uitgever worden besteld. De boekenleveranciers leveren ons de informatie van scholen die de boeken hebben besteld.
  • Wat moet ik onder ‘digitale methode’ verstaan? Een echte interactieve website (of iBook voor iPad), dus geen ‘passieve’ pdf, maar tekst uit het lesboek met opdrachten vanuit zowel opdrachtenboek als nieuwe, interactieve opdrachten. Met de ervaring en contacten binnen de IT-sector maken we van de digitale methode een meerwaarde en een echte vervanger van les- en opdrachtenboek. Geloof ons niet, ervaar en test het zelf. En gebruik uw invloed bij ons om de methode te verbeteren door ons van constructieve feedback te voorzien.

 

terug naar overzichtspaginaDocenten